srijeda, 6. svibnja 2015.

"Ostat ću okovan lancima, antena neće u Radošić!"

Veliki interes svih elektroničkih medija u Hrvatskoj izazvao je otpor građana prilikom najnovijeg pokušaja postavljanja bazne stanice skrivene u dimnjaku usred sinjskog naselja Radošića, na napuštenu kuću čiji vlasnik živi u Splitu. Mještani su ogorčeni načinom, te posebno mjestom na koje se stanica pokušava postaviti već treći put zaredom.

U nastavku je tekst iz Slobodne Dalmacije, 6.5.2015.

Sve više se prosvjeduje protiv ovakvog načina postavljanja baznih stanica
Granice zračenja određuje Ministarstvo zdravlja, a načine postavljanja regulira Ministarstvo graditeljstva - potez je na njima


Zavezao sam se lancima i neću se odvezati dok god Tele 2 ne odustane od postavljanja bazne stanice na kuću u našem selu. Oće nas ubit, a mi im nećemo dozvolit – poručuje tako, na rubu očaja, Nikola Crnac iz Radošića, sela nadomak Sinja.

– Tamo živi gotovo 400 stanovnika, puno je djece, puno je i onih koji su se zadnjih godina vratili u selo... – domeće Nikola.

U Radošiću sunčan, vruć dan, termometar pokazuje gotovo 30 stupnjeva. Okućnice su uređene, cvjetnjaci se šarene, a dični Sinj s uzvisine ko na dlanu.

– Ovo je idila – slažemo se fotoreporter Ante i ja oko dojmova čim smo nogom kročili u selo. Čuo nas je domaćin Nikola pa odmah dodaje:

– Je, idila je, pogledajte ovu lipotu, ovo zelenilo, naše brdo Visoku, doli Sinj, stvarno je lipo, ali oni nam to oće uništiti. Neću im dozvoliti, ja prvi, a bome neće ni moji susjedi. Prekjučer smo ih uspili zaustaviti, a šta će dalje biti, vidit ćemo. Dok god bude tribalo, ja ću biti ovako zavezan, bolje tako nego mrtav... – govori Nikola.

Takvog najcrnjeg scenarija Nikola se boji jer bazna stanica koja se planira postaviti izaziva one najgore, smrtonosne bolesti. Zato su se Radošićani digli i žele se spasiti.

’Za narod ih nije briga’

Podršku im daje i sinjski gradski vijećnik Miro Bulj koji uvijek rado priskače u sličnim situacijama, a od početka je upoznat i sa slučajem u Radošiću.

– Teško mi je gledati čovjeka zavezanog lancima, evo ja sam mu se pridružio samo za vašeg posjeta i već mi je nelagodno, no ovim činom Nikola, a i drugi mještani, jasno želi poručiti kako nikakva bazna stanica nije dobrodošla.

– Evo, mi smo članica EU-a, ma nek probaju tako napraviti u nekoj drugoj zemlji, nema šanse da im prođe. Žalosno je što i vlast kod nas pogoduje teleoperaterima, a za narod ih nije briga – poručuje Bulj.

– Do kada ćete ostati tako zavezani? – pitamo 55-godišnjeg Nikolu.

– Imam ja snage, dok god oni ne budu odustali, ja ću biti okovan lancima. Pa, nisam se ja vratio iz Australije na rodnu grudu da bi me netko uništavao?! Ovo radim zbog svih nas, ali i naše djece, unuka... Eno im brdo Visoka, nek postavljaju gore, nemamo ništa protiv, a ne usrid sela – kaže Nikola Crnac.

Bazna stanica doista je podigla na noge cijelo selo, ujedinila ih, pa su se svi okupili kada je stigao kamion kako bi se bazna stanica postavila. Njih trideset okružilo je kuću i radnicima nije bilo druge nego otići...

’Ma, neka samo probaju!’

Protiv bazne stanice i zračenja je i Daniel Kelava, Nikolin susjed.

– Nitko normalan nije za to, ovdje živim s roditeljima, lipo nam je i ne želim da nas truju – kaže nam Daniel.

U Radošić je radi prirode i lijepog okoliša stigao i Jure Radan, podrijetlom iz Hrvaca.

– Živio sam i radio u Zagrebu, pa u Novskoj, no sada sam se htio skrasiti negdje blizu rodnog kraja i izabrao sam Radošić. A sada mi to žele oduzeti. Ma, nek probaju, neće ići, poručite im... – govori nam u prolazu Jure.


Čolak: Mijenjajte propise

Uz Nikolu su i članovi Hrvatske udruge za zaštitu od elektromagnetskog zračenja.– Ne podržavamo incidente, ali nije teško razumjeti reakciju mještana Radošića jer je zaštita zdravlja građana po pitanju elektromagnetskog zračenja, za koje je i Svjetska zdravstvena organizacija utvrdila da je potencijalno kancerogeno, prema važećim propisima u Hrvatskoj nedovoljna – kaže Marija Čolak, potpredsjednica udruge.

Za postavljanje baznih stanica pod prozor nije potrebna građevinska dozvola, ni suglasnost susjeda, što je potpuno suprotno europskoj praksi.

– Nastojimo legalnim putem utjecati na izmjenu regulative, ponajprije pritiscima na nadležna dva ministarstva, zdravlja i graditeljstva – kaže Marija Čolak.

OJDANA KOHAREVIĆ
FOTO: DUJE KLARIĆ / CROPIX

Nema komentara:

Objavi komentar